lørdag den 2. november 2019

Tre MosterG skulpturer 
blev antaget på 
Kunstforeningen Limfjordens 
cencurerede udstilling 
oktober 2019.

Her et snapshot fra ferniseringsdagen:

onsdag den 18. september 2019

En gammel nyhed


Jeg deltog i Silkeborgs Åbne Atelierdøre august 2018
hvor jeg udstillede grafik på Grafisk Værksted.


Åbne Atelierdøre afvikler fredagen før udstillings-weekenden
arbejdende "Montmartre" værksteder på Skoletorvet.
Her demonstrerede jeg hvordan (og hvor simpelt)
man kan opbygge en MosterG figur.

Jørgen Kjærgaard kom forbi og tog dette billede, 
som havde gemt sig i en fjern krog i pc´en.
Men nu skal I lige se det.


Figurerne er begyndelsen til
 "MosterG. Svingtur" og "MosterG. Papirflyver"


St. Maria Hospice, Vejle

har en flot foyér gang til udstillinger.

Perfekt grå væg til mine linoleumstryk.



MosterG gav anledning til mange glade kommentarer.

Denne lukkede udstilling hang juli-sepember 2019


 SejsSvejbæk Kirke

har nogle fine vægge til udstilling af billeder.
Der kommer mange  mennesker i ugens løb.
 

Der var plads til mine 10 billeder om "Den nysgerrige orm"


...og til en stribe farve-monotypier.


...og for første gang udstiller jeg 
nogle af mine små koldnålsraderinger.

..sorry, jeg fik ikke lige rettet ophængningen op inden fortografering,


søndag den 15. september 2019


MosterG er på banen igen.



Hen over sommeren 2019
blev jeg invaderet af fem nye
MosterG skulpturer.



Min favorit-rekvisit er i denne omgang
den smukke tæppebanker,
som egentlig skulle have været en fluesmækker...


Bemærk MosterG´s nye standardpositur.
Nu med cerut....



Vores lokale udstilling i Svejbæk
brugte i år mit lille maleri
"Odins Høne"på plakaten


Midsommerudstillingen
har hvert år et fælles tema, som udstillerne kan byde ind til.
Årets tema var "Sprællere"

Jeg bød ind med en pendul-mobile 
skåret i træ og dekoreret med "aborigin-prikker"



Produktionshøjskolen i Silkeborg
hjalp med at få skåret og monteret en version af 
Odins Høne i plade-jern.

Pendulvirkningen fungerer perfekt: 42 ud-sving ved eet skub !!
Se videoer i april-opslaget længere nede på denne forside.


Silkeborg Kommunes kultur-konsulenter
arrangerede en gadekunst-festival i juni 2019.
Så var det jo oplagt at byde ind med en meget stor version af "Odins Høne"
Her fotograferet af Lars Svanholm.

Hønen hænger nu permanent i Theodoras Have,
hvor børnene kommer og giver mobilen et puf.......



Fjends Kunstforening, marts 2019


Hvis du kikker godt efter, kan du se 
censurens "blå stempel" ved MosterG figurerne


Så blev jeg færdig med de store sten...




Indfarvede polyfilla-prikker som øjen-pupiller
og 
glaserede stentøjs-horn
afslutter sten-væsenerne udenfor børnehaven.


tirsdag den 23. april 2019


Den milde vinter
 gjorde det fint at være udendørs og hugge sten-væsener
 til Børnegården Lynghoved i Ry. 
Mange af børnene har også prøvet at slå til med den tunge hammer.


Der er en del arbejde endnu. 
Hvert af de fem væsener skal fx. have deres egne horn,
som Rikke Elgaard har hjulpet med at glacere.





Jeg er i år gået med i vores lokale kunstudstilling
og har æren af levere billede til plakaten:


Udstillingens meget initiativrige styregruppe
har fået ud-savet 50 fugle-silhuetter.
Hver udstiller har dekoreret to
og opsat den ene ved sin bopæl


Årets tema for Midsommerudstillingen er
"sprællere"

Mit bidrag bliver en pendul-spræller,
her som skabelon:


..og her med aboriginal-inspireret dekoration:

 ... og her i en rusten udendørs version:

Og så har jeg just indleveret skabeloner, 
så smeden kan skære-brænde en tre meter høj jern-version.
Den kan du se på en offentlig væg i Silkeborg i uge 24...

onsdag den 5. december 2018

Sådan går det, 
hvis man er et blommetræ, der ikke vil give blommer: 
Man bliver sat på hovedet.




Og når Silkeborg Kommunes Kulturkonsulenter laver Open Call:
"Kom med forslag til Byen Gade Juklekalender"
så får blommetræet lejlighed til at dele klejner ud som låge nr. 5 
Det sker i Theodoras Have, Silkeborg


Låge nummer 24
er udstillet bag de lukkede glasdøre hos FØTEX på Silkeborg Torv.

God Nordisk Jul










onsdag den 24. oktober 2018


Sjovt sammentræf

2014 fik jeg antaget et maleri og en MosterG-figur på Bjerringbro Kunstforenings censurerede udstilling.
2018 fik jeg antaget et linoleumssnit og en MosterG-figur og en fugle-figur på Tørring Uldum Kunstforenings censurerede udstilling.
Jeg har lige opdaget, at censorerne har valgt samme motiv i maleriet og linoleums-trykket!!!
 Maleriet er ældst. Det var først, da jeg var færdig med maleriet, at jeg opdagede den grumme historie, der gemte sig i billedet: Den dominerende fallos med solide klunker og kvinderne, der vrider sig under bomberegnen fra kamphelikopterne....WarWidows
I halvfjerdserne tegnede jeg en del venstrefløjspolitiske illustrationer. Sort-hvid i dobbelt forstand. Men ligesom hos den gamle ærkekommunist, forfatter og kunstmaler Hans Sherfig, er det ikke politiske motiver, der dukker op i mine billedmagerier.... men, tjah,,, hvorfor laver jeg billeder???  ... noget med motiver fra flora og fauna og en fuglefigur, der står på kanten og filosoferer over universet; eller en orm der forbavset opdager noget i murens revne.
 Aldrig non-figurative billeder, men altid billeder der ikke føles færdige før end de er i orden - rent abstrakt/æstetisk  set.




Venstre: Tørring Uldum Kunstforening 2018              Højre: Bjerringbro Kunstforening 2014





lørdag den 18. august 2018


Monotypier fra forårets farvetosserier

Jeg er nok  ikke den eneste, der kan falde hen i 
at tegne mønstre i sovseresterne på middagstallerkenen,
eller ikke den eneste grafiker, som  har leget med 
valsens og kludens mønster-spor på valsepladen under rengøringen... 
så lægger man et papir over og lader papiret suge et hurtigt mønster op. 
Et mønster, som er svært at lave på anden vis..

Jeg har lavet en hulans masse mønstre i mange fine farve-nuancer og strukturer. Mange er kasseret og mange ligger og venter på at kunne fortælle en historie. Der har jeg nok en lidt fix ide om at det er lidt for smart bare at udstille en flotfarvet mønsterstruktur. Der skal en historie i det.



Denne serie fiske-selfier 
er lavet med en indfarvet valse, med mærker fra klicheen af fisken, 
som nu ser sig selv vand-spejlet i valsemønstret...
 
Monotypi/bloktryk 16x16 cm.
Fiske-selfie II

Monotypi/bloktryk 16x16 cm.
Fiske-selfie I

Monotypi/bloktryk 16x16 cm.
Fiske-selfie IV


Landkort-serien opstod, da jeg så at en indfarvet snor på en indfarvet plade kunne efterlade en hvid "skygge" på  aftrykket.. Det lignede veje og vandløb på et luftfoto.

Monotypi, 16x16 cm
1:25000/2


Monotypi, 16x16 cm.  
1:25000/6



 Jeg har en orme-kliche, som jeg er glad for. 
Jeg havde også leget mig frem til nogle smukke aftryk med jordfarver.
Altså serien "Ormejord":

MonMonotypi, 16x16 cm.
Ormejord III


Her er to "rigtige" monotypier.
De er lavet under rengøringen, hvor jeg har leget med at lave mønstre med en gummikam i restfarverne. Det så for spændende ud. Man skærer et firkantet hul i et stykke papir, finder det rigtige udsnit og tager et aftrykket...
Det lignede fossiler. Og det er historie nok for min indre geolog.

Monotypi, 16x16 cm.
 Fossiler I

Monotypi, 16x16 cm. 
Fossiler II



Jeg kommer aldrig til at lave så flotte træsnit som gamle Hokusais store bølge.
Den bølge havde jeg  i tankerne, 
da jeg kørte mine fire fingre i bølge-swung hen over en indfarvet plade.
Så kunne min fiske-kliche danse i bølgen:

Monotypi/bloktryk, 30x40 cm. 
 4-finger-bølge III


Monotypi/bloktryk, 30x40 cm. 
 4-finger-bølge I



Monotypi, 30x40 cm. 
My guitar gently weeps

Xerotypier fra den varme sommer...


Podcast har jeg hørt mange af gennem mine øre-klatter.
Ledningernes gummibløde snoninger er konkret smukke.
Flagremus er lytte-experter og silhuet-flotte.
Og så fik jeg brug for mine fotografier af skønne mønstre og strukturer. 
Fx mit bonzaitræ, min karklud, den krakelerede beton i lille Ankers gård 
eller mine skulpturer i modlys...

Det er så blevet til en serie Xerotypier under opfordringen: "Lyt til en podcast..."

Xerotypi, trykkes med en papir-stencil af en kulbaseret fotokopi, fx laserprint - ikke blækprint. Faktisk stammer navnet fra de første Xerox kopimaskiner. Principielt er teknikken den samme som lithografi, og teknikken har et mere bøwlet navn: xerolithotypi.

Podcast 3 - Lyt til bonzaisaxen

Podcast 6 - Lyt til karkludens dans


Podcast 4 - Lyt til betonkrakeleringen

Podcast 9 - Lyt til en tur i høet

Podcast 10 - Lyt til en springtur