onsdag den 5. december 2018

Sådan går det, 
hvis man er et blommetræ, der ikke vil give blommer: 
Man bliver sat på hovedet.




Og når Silkeborg Kommunes Kulturkonsulenter laver Open Call:
"Kom med forslag til Byen Gade Juklekalender"
så får blommetræet lejlighed til at dele klejner ud som låge nr. 5 
Det sker i Theodoras Have, Silkeborg


Låge nummer 24
er udstillet bag de lukkede glasdøre hos FØTEX på Silkeborg Torv.

God Nordisk Jul










onsdag den 24. oktober 2018


Sjovt sammentræf

2014 fik jeg antaget et maleri og en MosterG-figur på Bjerringbro Kunstforenings censurerede udstilling.
2018 fik jeg antaget et linoleumssnit og en MosterG-figur og en fugle-figur på Tørring Uldum Kunstforenings censurerede udstilling.
Jeg har lige opdaget, at censorerne har valgt samme motiv i maleriet og linoleums-trykket!!!
 Maleriet er ældst. Det var først, da jeg var færdig med maleriet, at jeg opdagede den grumme historie, der gemte sig i billedet: Den dominerende fallos med solide klunker og kvinderne, der vrider sig under bomberegnen fra kamphelikopterne....WarWidows
I halvfjerdserne tegnede jeg en del venstrefløjspolitiske illustrationer. Sort-hvid i dobbelt forstand. Men ligesom hos den gamle ærkekommunist, forfatter og kunstmaler Hans Sherfig, er det ikke politiske motiver, der dukker op i mine billedmagerier.... men, tjah,,, hvorfor laver jeg billeder???  ... noget med motiver fra flora og fauna og en fuglefigur, der står på kanten og filosoferer over universet; eller en orm der forbavset opdager noget i murens revne.
 Aldrig non-figurative billeder, men altid billeder der ikke føles færdige før end de er i orden - rent abstrakt/æstetisk  set.




Venstre: Tørring Uldum Kunstforening 2018              Højre: Bjerringbro Kunstforening 2014





lørdag den 18. august 2018


Monotypier fra forårets farvetosserier

Jeg er nok  ikke den eneste, der kan falde hen i 
at tegne mønstre i sovseresterne på middagstallerkenen,
eller ikke den eneste grafiker, som  har leget med 
valsens og kludens mønster-spor på valsepladen under rengøringen... 
så lægger man et papir over og lader papiret suge et hurtigt mønster op. 
Et mønster, som er svært at lave på anden vis..

Jeg har lavet en hulans masse mønstre i mange fine farve-nuancer og strukturer. Mange er kasseret og mange ligger og venter på at kunne fortælle en historie. Der har jeg nok en lidt fix ide om at det er lidt for smart bare at udstille en flotfarvet mønsterstruktur. Der skal en historie i det.



Denne serie fiske-selfier 
er lavet med en indfarvet valse, med mærker fra klicheen af fisken, 
som nu ser sig selv vand-spejlet i valsemønstret...
 
Monotypi/bloktryk 16x16 cm.
Fiske-selfie II

Monotypi/bloktryk 16x16 cm.
Fiske-selfie I

Monotypi/bloktryk 16x16 cm.
Fiske-selfie IV


Landkort-serien opstod, da jeg så at en indfarvet snor på en indfarvet plade kunne efterlade en hvid "skygge" på  aftrykket.. Det lignede veje og vandløb på et luftfoto.

Monotypi, 16x16 cm
1:25000/2


Monotypi, 16x16 cm.  
1:25000/6



 Jeg har en orme-kliche, som jeg er glad for. 
Jeg havde også leget mig frem til nogle smukke aftryk med jordfarver.
Altså serien "Ormejord":

MonMonotypi, 16x16 cm.
Ormejord III


Her er to "rigtige" monotypier.
De er lavet under rengøringen, hvor jeg har leget med at lave mønstre med en gummikam i restfarverne. Det så for spændende ud. Man skærer et firkantet hul i et stykke papir, finder det rigtige udsnit og tager et aftrykket...
Det lignede fossiler. Og det er historie nok for min indre geolog.

Monotypi, 16x16 cm.
 Fossiler I

Monotypi, 16x16 cm. 
Fossiler II



Jeg kommer aldrig til at lave så flotte træsnit som gamle Hokusais store bølge.
Den bølge havde jeg  i tankerne, 
da jeg kørte mine fire fingre i bølge-swung hen over en indfarvet plade.
Så kunne min fiske-kliche danse i bølgen:

Monotypi/bloktryk, 30x40 cm. 
 4-finger-bølge III


Monotypi/bloktryk, 30x40 cm. 
 4-finger-bølge I



Monotypi, 30x40 cm. 
My guitar gently weeps

Xerotypier fra den varme sommer...


Podcast har jeg hørt mange af gennem mine øre-klatter.
Ledningernes gummibløde snoninger er konkret smukke.
Flagremus er lytte-experter og silhuet-flotte.
Og så fik jeg brug for mine fotografier af skønne mønstre og strukturer. 
Fx mit bonzaitræ, min karklud, den krakelerede beton i lille Ankers gård 
eller mine skulpturer i modlys...

Det er så blevet til en serie Xerotypier under opfordringen: "Lyt til en podcast..."

Xerotypi, trykkes med en papir-stencil af en kulbaseret fotokopi, fx laserprint - ikke blækprint. Faktisk stammer navnet fra de første Xerox kopimaskiner. Principielt er teknikken den samme som lithografi, og teknikken har et mere bøwlet navn: xerolithotypi.

Podcast 3 - Lyt til bonzaisaxen

Podcast 6 - Lyt til karkludens dans


Podcast 4 - Lyt til betonkrakeleringen

Podcast 9 - Lyt til en tur i høet

Podcast 10 - Lyt til en springtur

mandag den 19. juni 2017

Hovsa
Jeg mangler jo at vise tre linoleumsnit
fra forårets produktion i Vesterhawshytten.

Glæder mig stadig over at det viste sig muligt
at trykke store plader på kartonark med pressen på
Grafisk Værksted Silkeborg

Kratluskeren
Linoleum 30x40 cm

Falden Engel
Linoleum 30x40 cm

Krig
Linoleum 30x40 cm

tirsdag den 6. juni 2017


I vinterens løb har jeg også fået krattet lidt i de små zinkplader 
på 12,5 x 10 cm
 Islænderen og Nissen
-nu i en slankere udgave

Trolden og Nissen er også blevet opdateret...

Fuglen på kanten af Guds lillefingernegl
-et af mine ældste billedmotiver...
Insekter er også et af mine gamle motiver.
en stor papmaché-udgave er på vej....





Når jeg ikke kan finde på andet,
så ender det altid med noget fra grøftekanten...
Her grøftekanten ridset i en plexiglasplade.
Det giver en helt ren streg...


I skal lige have et kik ind i vesterhaws-værkstedet...

Bemærk Moster G i baggrunden. Hun er den ældste, lavet for 10 år siden...


Her er hun på vej med flynderen og papirflyveren...




og her  er hun på vej med skatebordet.
Den flagrende frakke får støtte, mens limen stivner....


...og så er det springturs-frakken, der får støtte.



Jeg kan godt se, at en figur på "alien-stadiet" er voldsomt udtryksfuld,
men mit ærinde er altså noget rimeligt naturalistisk med en frakke, en hat og et par hænder...



Denne, den ældste udgave af Moster G, 
har vi haft megen glæde af at have stående ude på toilettet. 
Den var egentlig ikke til salg. 
Men en gammel slagtermester på 90
 ville gerne give sin 60 årige svigerdatter noget ordentlig kunst....



så deeeeeee ...






God Sommer

I skal lige hilse på fem nye gestalter af MosterG.
Hun er lavet ude i Vesterhaws-hytten, hvor Holm og konen har overvintret.
Nu er vi tilbage i SommerSilkeborg med en tiltrængt opdatering af denne blog.




Moster G med papirflyver




Moster G og flynderen




Moster G på scateboard




Moster G på springtur



Moster G i standard-positur

Alle i papmaché på cementsokkel
Højde ca 45 cm